Shoppen, terayaki hambugers en hagelslag

Hoi!

Inmiddels is het al weer vrijdagochtend en dat betekent dat zometeen mijn eerste 'werkdag' hier begint. Ik heb de afgelopen dagen even rustig de tijd gehad de boel hier een beetje te verkennen en wat hoognodige boodschappen te doen.

Het valt toch tegen hoeveel dingen je nog moet kopen ook al is alles hier al ingericht. Helaas leveren ze dingen als keukendoekjes, afwasmiddel, toiletrollen, wasmiddelen enzo er niet bij en is het dus even flink zoeken in de supermarkten hier. Dit heeft er wel voor gezorgd dat ik inmiddels niet elke drie seconden de kaart er bij moet pakken als ik richting het centrum ga of over deze campus loopl, dus ik begin al aardig de weg te leren kennen.

Gisteren ben ik met de metro naar Ikebukuro gegaan, wat in Tokyo ligt en waar alles enorm groot is. Het station daar schijnt ook het op een na drukste station te zijn in Japan. Wel ligt het nog een eindje uit het echte 'centrum' van Tokyo, want dat is nog wel wat verder weg. Ik heb daar uiteindelijk ook een paar handige dingen kunnen kopen zoals een skype headset en een usb wifi zendertje voor mijn laptop zodat ik mijn iphone weer kan gebruiken (ik heb hier alleen bedraad internet). Het installeren hiervan op de computer was in het Japans, maar ik heb de goede knoppen gevonden want het werkt!

Het meeste heb ik wel kunnen vinden inmiddels. Soms ben je een uurtje bezig om uit te vinden of iets wasmiddel of afwasmiddel is of loop je een uur door een enorme winkel om reisstekkers te vinden, maar dan heb je ook wat. Het lastige is dat je het ook niet kunt vragen, omdat mensen op straat toch niet echt Engels spreken. Het enige wat ik nog mis is zout (ik ben drie supermarken afgeweest en ze hebben wel 20 verschillende pepers maar geen zout?) en een theedoek. En Nutella, want de Japanse chocopruttel is niet lekker.

Over eten gesproken, dat is ook wel een interessante ervaring. In de supermarkten hebben ze echt fantastische dingen. Wezens uit de zee waar ik niet van wist dat ze bestonden, veel soorten vlees en duizenden fantastisch uitziende Japanse verpakkingen met rare tekens. Nu is het probleem een beetje dat ik hier maar een kookpitje heb (en een rijstkoker met allemaal enge Japanse tekens) en dus geen idee heb wat al die dingen in de supermarkt betekenen. Nu hebben ze hier op deze campus ook een cafetaria waar alles als ik het goed begrijp niet zo veel kost en wat natuurlijk wel echt Japans is. Deze was door de feestdagen alleen dicht de afgelopen dagen, maar het lijkt me een mooie voor vanavond.

Voor ontbijt hebben ze wel gewoon (wit) brood. Uiteraard heerlijk met mijn uit Nederland meegebrachte toevoegingen (zie foto)

Daarnaast hebben ze bij de McDonalds gewoon lekker Japans met Amerikaans gecombineerd om een Terayaki Burger te maken (zie foto)

Voor degene die zich afvragen hoe ik in hemelsnaam in de ochtend tijd heb om een verslag te typen, ik weet het ook niet. Ik had verwacht dat mijn jetlag zou zorgen dat ik moeilijk in slaap zou vallen (het is dan immers nog maar middag in Nederland) en dat ik moeilijk wakker zou worden (want dan is het bijna nacht in Nederland), maar niets is minder waar. Ik word op de een of andere manier wakker tussen 6u en 7u, maar ik kan zonder enig probleem slapen tussen 21:00 en 22:00. In de ochtend ben ik ook veel actiever en wakkerder dan in de avond. Ben dus soort van veranderd van avondmens naar ochtendmens en dat is wel een beetje raar. Ben benieuwd of het zo blijft.

Inmiddels is het ongeveer tijd voor mij om naar mijn werkplek te gaan. Natuurlijk is er nog wel meer te vertellen, maar dat komt nog wel een keer. Ik heb inmiddels ook hardgelopen, maar er zijn me sowieso wat dingen opgevallen mbt Japanners en gezondheid dat ik daar wel een keer een heel verhaal over schrijf. Ook zal ik de volgende keer wat proberen te vertellen over waar ik nu precies zit in Japan en wat foto's van mijn kamer toevoegen.

Groetjes,

Hidde

Reacties

Reacties

Carien

Vijf pakken hagelslag?! :) Leuk verslag van de eerste indrukken!

Ellen

Hey Hidde,

Super leuk om je verhalen te lezen! Ik zit nu met Friederike in Maleisië, ook echt zo anders is alles! Geniet ervan en veel succes.

Groetjes Ellen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!