Zuid Korea... en Noord Korea

Hoi allemaal,

Allereerst wil ik even mijn frustratie uiten over deze reismee site. Ik heb net een half uur gedaan over een fantastisch verhaal te typen en dan druk ik op post en dan verdwijnt het! Hierbij een nieuwe poging..

De afgelopen week ben ik in Seoul gebleven omdat er hier wel genoeg te zien is en ik niet zo'n zin had om heel Zuid-Korea door te reizen. Om het een en ander wat in context te plaatsen zal ik beginnen met een korte geschiedenis van Seoul. In de tweede wereldoorlog waren beide Koreas bezet door Japan maar toen dat gebombardeerd werd door twee atoombommen kwam de controle van het noorden van Korea te liggen bij de Soviet Unie en het zuiden van Korea werd gecontroleerd door de USA. Dat ging vijf jaar goed totdat Noord-Korea besloot dat het het zuiden wilde hebben en het aanviel. Binnen drie maanden was bijna heel het zuiden veroverd, maar toen kwamen de UN en de USA in actie en vrij snel was alles terugveroverd en was ook het meeste van Noord-Korea veroverd. Toen kwam China in actie en toen werden deze troepen weer teruggedrongen tot ongeveer de huidige grens. Na 6 miljoen doden werd in 1953 uiteindelijk een wapenstilstad getekend, maar geen vrede.

Vandaag ben ik met een georganiseerde tour richting de grens gegaan. De tour begon met een uurtje rijden naar het noorden over een grote lege snelweg. De enige reden dat deze snelweg er is is om tanks zo snel mogelijk naar het noorden te krijgen in het geval van een nieuwe oorlog. Ons werd verteld dat bij verschillende billboards en wegversmallingen genoeg dynamiet ligt om de snelweg op te blazen en eventueel een aanval van noord korea met een paar minuten te vertragen. De grens tussen noord en zuid korea bestaat uit een grenslijn met aan beide kanten 2 kilometer waar geen grote wapens mogen zijn (gedemilitariseerde zone, DMZ). Na de oorlog heeft Noord Korea een aantal tunnels 70 meter onder de grond er onderdoor gegraven. Deze zijn inmiddels ontdekt door Zuid-Korea en worden nu vooral bezocht door toeristen. We zijn hier ook helemaal onder de grond gegaan om alles te bekijken. Daarna zijn we verder gereden en kregen we uitleg als ' Hier aan de linkerkant staan paaltjes, daaronder liggen landmijnen. Aan de rechterkant staan daar en daar tanks opgesteld'. Ze mogen dan op dit moment niet echt aan het vechten zijn, maar de oorlog is ook nog niet echt over.

Daarna gingen we verder met het hoogtepunt van de tour: een bezoek aan de enige plek waar je ook daadwerkelijk bij de grenslijn tussen noord en zuid kan komen. Hier staat een soort van gezamenlijk gebouw met aan beide kanten grenswachters. Vanuit Noord Korea werden we door verschillende verrekijkers bestudeerd om te kijken of we niets verkeerd deden. In zuid korea stonden intimiderende soldaten in Taekwondo poses om de grens te verdedigen. In een gebouw konden we de grenslijn oversteken, waardoor ik vandaag officieel 2 minuten in Noord Korea ben geweest. Aan de Noord Koraanse kant van de grens ligt een stadje waar niemand woont. Dit wordt propoganda village genoemd omdat het vol staat met moderne gebouwen zonder dat iemand er gebruik van maakt. Ook staat er een 160m hoge vlaggenmast met een enorme noord koreaanse vlag als antwoord op een veel kleine vlaggenmast aan de zuid-koraanse vlag. Voordat we naar dit gebied mochten werd gekeken of we geen sandalen of slippers aanhadden, zodat we goed konden wegrennen mocht Noord-Korea besluiten een aanval te plaatsen. Al met al wel een indrukwekkende tour in een gebied waar niet meer dagelijks wordt gevochten, maar waar de oorlog ook zeker nog niet over is.

Verder heb ik van de week een aantal dingen in Seoul bekeken zoals een oud paleis, een oorlogsmuseum en monument en een grote toren bovenop een berg. Zo af en toe is het wel erg slecht weer dus het is een beetje tussen de buien door hoppen. Het hostel hier is wel apart omdat het gewoon een groot huis van iemand is, waar alle kamers als slaapkamers functioneren. Het is meestla wel erg gezellig en we zijn een paar keer met wat mensen hier ergens wat gaan eten en drinken. Dinsdag ben ik met een paar mensen naar het Casino van het Hilton hotel geweest en heb ik zowaar 60 dollar gewonnen met de roulette!

Morgen zou het dan eindelijk wat beter weer moeten zijn en ga ik proberen of ik een van de bergen rond Seoul kan beklimmen. Zaterdag is het dan tijd om terug naar Nederland te vliegen. Daarom is dit hoogstwaarschijnlijk mijn laatste verslag van deze reis. Bedankt voor het volgen allemaal! :)

Groetjes,

Hidde

Jorick

Over posten op sites op Reismee: heel erg herkenbaar en *erg* storend. Iets met sessions enzo :) Loste het op door het eerst in notepad te typen en dan pas de site te openen.
Bedankt voor de mooie verhalen en succes bij het klimmen en de reis terug!

Luuk

Nog veel plezier de laatste twee daagjes, en een fijne terugreis!

gerda zwolman

Dank voor het gedeeltelijk meereizen via de verhalen.\Inmiddels hebben we schitterend weer en voor jou hoop ik dat het zo blijft.
Inmiddels heb ik mijn reis voor november aardig rond. Alle vliegreizen zijn geboekt. Hotels uitgekozen in Dubai, Perth en Bangkok en wat excursies. Ik ga dus niet voor de bergbeklimming zoals je snappen zal op mijn leeftijd.
Maar even bellen in 't weekend. Goede reis.

Kick

Leuk om weer even bij te lezen. Noord-Korea stond zeker ook op je bucket-list . Je moeder is blij dat je weer terug bent
Wij liggen nu in Edam met de boot en hebben zojuist een bijzonder aardig restaurant bezocht.
Geniet van de laatste dagen en bergen.
Wij varen morgen naar Huizen en zien je zaterdag op Schiphol. Kick en Patricia