Van Japan naar Zuid Korea

Hoi allemaal,

Inmiddels ben ik alweer in Zuid-Korea en zit ik hier al een dag, maar ik zal eerst nog wat vertellen over de laatste week in Japan.

Na het schrijven van mijn vorige verslag in Takayama kwam ik in de avond in de stad een of andere optocht tegen. Het was een soort van carnevalsoptocht, maar dan anders. Mensen waren als van alles en nogwat verkleed, waaronder als een groep powerrangers. Ook samuraivechters en Elvisimitaties kwamen voorbij. De foto's staan al even online dus die hebben jullie misschien al gezien.

De dag daarop ben ik met de bus naar Kyoto gegaan en heb ik 's avonds afgesproken wat te drinken met Ewout en Annelot waar ik ook mee gewandeld had. De japanners zijn zo'n stel alcholisten dat bij elke convenience store die 24-uur per dag open is, alle soorten alcohol te koop zijn inclusief alle sterke dranken die je in Nederland alleen bij de slijterij kan halen. Dat was in ieder geval lekker makkelijk en de rivier die dwars door Kyoto loopt was een goede zitplaats. De dag daarop zijn we met z'n drieen naar Nara gegaan, wat vlakbij Kyoto ligt. Dit was ooit (1300 jaar geleden) de eerste permanente hoofdstad van Japan en daardoor staan hier heel veel oude grote tempels. Ook worden sinds die tijd de herten die er rondlopen als soort van 'heilig' gezien, wat betekent dat ze gevoerd worden en al jaren tam zijn. Het enige waar je mee moet oppassen is je eten, want als ze dat ruiken vallen ze je wel eens aan.

Een dag later heb ik zelf Kyoto verkend en wel per fiets. Mijn hostel had fietsen te koop en het leek me wel wat om na drie maanden weer eens op een fiets te zitten. Kyoto is verder wel redelijk compact dus alles is wel in de buurt. Op deze manier heb ik weer een hoop tempels en oude dingen van lang geleden gezien. 's Avonds ben ik met een Amerikaanse jongen uit het hostel wat gaan eten bij een vegetarisch restaurant. Dit was uiteraard zijn idee, maar op zich was het wel heel bijzonder. Het eten was voor eten zonder vlees erg lekker en het was nog goedkoop ook. Verder was het nogal een speciaal restaurant omdat het meer een soort van bar in de keuken van iemand thuis was. Wel een bijzondere ervaring. Daar hebben we ook nog twee Nederlanders ontmoet waarvan een tourgids is en de andere een van de deelnemers van de tour. Uiteindelijk zijn we met elkaar naar de lokale karaoke gegaan. Dat is in Japan heel anders dan in Nederland. Ten eerste krijg je met je groep een soort van privekamer en ten tweede nemen de Japanners alles heel serieus, zodat je zelfs kostuums kan aantrekken en huren om in de stemming te komen. Ook nemen de Japanners het zingen heel serieus heb ik me laten vertellen.

De dag daarna ben ik met dezelfde Amerikaanse jongen en een Japanse vriendin van de Nederlandse tour gidse [lang verhaal] Kyoto ingegaan om nog meer dingen te bekijken, waarbij het hoofdbestandsdeel wederom uit tempels bestond. Op zich is Kyoto wel een mooie stad, omdat er veel rivieren/kanalen doorheen lopen met heel helder water. Verder is de stad in de avond wat 'gezelliger' dan Tokyo, hoewel ik Tokyo vooral overdag heb gezien.

Weer een dag later ben ik met de bus naar Hiroshima gegaan. Voor iedereen die zich afvraagt wat er gebeurd is met het geweldige snelle Japanse treinnetwerk: ik kon inderdaad ook met de trein naar Hiroshima. Sterker nog de trein doet het in 1 uur en 50 minuten terwijl de bus er meer dan 6 uur over doet. Enige jammere is dat de trein iets van 120 euro kost en de bus ongeveer 40. Bovendien is het op zich wel ontspannend om even een keer een dagje rustig te doen en alles vanuit de bus te bekijken. In Hiroshima ben ik naar alle monumenten en dingen om de atoombom gegaan om te kijken wat ze daarvan hadden gemaakt. Er staat nog een oud gebouw uit die tijd waarboven de atoombom is ontploft. Blijkbaar komt er precies op dat punt wat minder kracht op het gebouw en daarom is juist dat gebouw blijven staan. Verder was er een museum waar ik heel kort ben geweest omdat alle dingen in Japan al om 18.00 dicht gaan..

Uiteindelijk ben ik nog een dag in Hiroshima gebleven, wat eerst niet echt op de planning stond. Ik ben deze dag naar een eilandje 10 minuten uit de kust (na 30 minuten treinen) van Hiroshima gegaan. Dit was uberhaupt de eerste keer dat ik de zee zag ik in Japan wat wel een beetje vreemd is aangezien het een eiland is. Ik ben actief begonnen met te wandelen naar het hoogste punt van het eiland (een klim van 550m hoogteverschil!) en ben in totaal in een uurtje of vier ergens bij het strand uitgekomen. Dit strand was speciaal om te zwemmen dus dat heb ik toen gedaan. Het water is trouwens nog best wel koud [Noordzee + 2 graden?] terwijl het hier al weken boven de 30 graden is. Ik gok dat waar we in Nederland een warme golfstroom hebben het hier een koude stroom is.

Vrijdag ben ik dan, wederom met de bus, nog verder naar het zuiden getrokken en wel naar Fukuoka. Hier kwam ik pas in de middag aan dus ik heb hier niet heel veel gezien. Omdat er in het hostel niet echt iemand was om mijn laatste avond Japan mee te 'vieren' ben ik maar gaan hardlopen, omdat ik mijn hardloopschoenen per post had verstuurd naar Fukuoka had ik dat al bijna twee weken niet gedaan :)

De dag daarna ben ik dus naar Zuid-Korea gevlogen. Op zich wel een goede vlucht en het vliegveld van Fukuoka lag echt op 2 km van de stad dus dat was wel makkelijk. Eenmaal geland in Seoul begon het heel hard te regenen en dat heeft het de hele dag gedaan, maar gelukkig is het vandaag wat beter weer. Ik zal aan het eind van de week nog wat dingen over Zuid-Korea proberen te vertellen :)

Groetjes,

Hidde

Reacties

Reacties

mama

Je hebt nog nooit zo veel tempels gezien joh!
leuk dat je ook met de amerikaan op pad bent geweest! Je zal al dat heerlijke eten nog missen. We zullen zaterdag en zondag ons best moeten doen!!
Geniet nog heel erg van je laatste week Korea. Wij zitten inmiddels in Friesland met de boot en genieten na een koude start nu heerlijk van mooi weer.
Tot zaterdag op Schiphol!!!!!!!!!!
Kus mama

Marise

Klinkt allemaal weer geweldig! Geniet nog maar van de laatste week en vergeet vooral niet om alle verhalen te onthouden, ik wil ze allemaal horen!
xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!