Top 10 rare Japanse gebruiken

Hoi allemaal,

Aangezien ik hier al weer een tijdje zit, begin ik wel een beetje een beeld te krijgen van de gewoontes hier in Japan. Veel dingen zijn eigenlijk precies hetzelfde als in Europa omdat Japan vrij westers is. Er zijn wel een paar dingen waar ik elke keer nog om moet lachen of die volledig anders zijn dan in Nederland. Hieronder volgt een top 10 (in willekeurige volgorde) van zowel kleine als grote dingen die mijn zijn opgevallen.

Japanners zijn van suiker
Elke keer als het ook maar een klein beetje bewolkt is loopt iedereen voor de zekerheid met een paraplu rond. Als het dan begint te regenen steekt iedereen de paraplu meteen op - want stel je voor dat je nat wordt -. Elke winkel of ingang van een gebouw heeft op de plek waar wij in Nederland een fietsenstalling zouden hebben, een soort paraplustalling waar je je paraplu in kan zetten. Bij sommige gebouwen hier op het instituut staat er voor een gebouw een van wel 20 meter lang en als het regent staat het helemaal vol met paraplu's! De meeste mensen hebben hier wel vier of vijf paraplu's op verschillende locaties, want als het ergens begint te regenen is het niet handig als je paraplu nog thuisligt!

Tijdsaanduiding
Op de een of andere manier hebben ze hier bedacht dat het maar onhandig is om midden in de nacht na 23:59 om te schakelen naar 00:00. Ze tellen gewoon door naar 24:30 en daar houdt het niet op. Ik heb tv-programma's gezien die om 27:35 begonnen volgens de gids (dat is dus 03:35). Ik weet niet precies wanneer ze terugschakelen, maar als je zo telt heeft een dag wel veel uur.

Japanse werktijden
Zoals misschien geen verrassing is werken ze hier hard. Wel beginnen de meeste mensen pas om 10:00, maar ze gaan dan ook wel door tot 22:00. Er is een iemand in de vakgroep die er ALTIJD is. Of ik er nou ben om 08:00, 22:00, of in het weekend. Hij is er altijd en ik begin me af te vragen of hij wel een huis heeft. Ook hebben ze bij de vakgroep een bed staan in een van de kantoren, dus alle faciliteiten zijn aanwezig om de hele nacht door te werken.

Ook hebben ze hier een soort middelbareschoolbel die om 09:00 gaat om aan te geven dat je moet beginnen met werken, om 12:10 dat het pauze is, om 13:00 dat de pauze af is en om 17:20 dat de werkdag af is. Ik heb nog nooit iemand zich er ook maar iets van zien aantrekken. Het leuke is dat op woensdag om 17:20 er een omroepbericht is in het Engels en Japans dat het een 'niet-overwerk-dag' is en dat je eigenlijk naar huis moet gaan. Daarna draaien ze een of ander muziekje voor 2 minuten. Ook hier heb ik nog nooit iemand iets mee zien doen.

Slapen op je werkplek
Zoals ik hierboven al noemde: slapen op je werkplek. Dit is hier vrij normaal en niet alleen gelimiteerd tot dat ene bed in dat ene kantoor. Het is hier volledig geaccepteerd om gewoon even te gaan slapen als je moe bent. Ook in bedrijven en op school schijnt dat geen probleem te zijn. Ik denk dat je dat niet in Nederland moet proberen. Toen ik vertelde dat we dat in Nederland niet doen vonden ze dat maar raar.

Animation
Misschien ook geen grote verrassing, maar de Jappaners zijn helemaal gek van animatie. Zowel in de vorm van stripboeken, maar ook alle wegwijzers en informatieborden zijn altijd voorzien van de nodige animatietekeningen. Daarbij zijn stripboeken niet alleen voor kinderen bedoeld, maar net zo goed voor volwassenen.

Automation
Ze hebben hier letterlijk een miljoen automaten. Of nog veel meer. De meeste automaten verkopen dingen als dranks en snacks. Waar je deze in Nederland vooral in gebouwen vindt, staan ze hier overal. Op elke straathoek staat wel een automaat waar je wat kunt kopen. Als ik van hier naar het station loop, wat ongeveer een kilometer is, kom ik er al minimaal veertig tegen. Er schijnen ook automaten te zijn die de gekste dingen verkopen zoals ipods, eieren en levende kreeften, maar die heb ik nog niet gezien.

Toiletten
De Jappaners hebben een of andere obsessie met toiletten. De meeste openbare toiletten hebben een of ander geavanceerd systeem waar je dingen aan kunt zetten als kontverwarming, waterstralen, droogblaasstralen en weet ik veel wat. Ik ben meestal al lang blij als ik de knop kan vinden die doortrekken betekent. Ook moet je vaak je schoenen uitdoen voordat je naar het toilet gaat en een soort van slippers aandoen die speciaal voor het toilet bedoelt zijn.

Recycling
Blijkbaar heeft iemand ooit besloten dat het belangrijk is om te recyclen en daardoor heb ik hier een sheet gekregen waarop staat hoe ik mijn afval moet scheiden. Dit gaat in maar liefst zes verschillende soorten, zoals plastics, pet flessen, glazen vlessen, papier/kleding, other unburnalbe garbage en burnable garbage. Op de gang bij ons in de vakgroep staat dan ook zes prullenbakken naast elkaar met allemaal een ander doel. Jammergenoeg heb ik hier in mijn apartment maar een prullenbak dus ik krijg het niet echt voor elkaar om zes soorten afval in te zamelen.

Lachframe bij tv shows
Bij sommige Amerikaanse sitcoms heb je een lachtrack, blijkbaar zodat je weet wanneer je moet lachten. Hier hebben ze het nog een stapje verder getrokken en hebben ze een lachframe. Dit is een klein vakje rechtsonder in beeld waar je mensen uit het 'publiek' ziet lachen, want alleen horen is natuurlijk niet genoeg :)

V-sign op foto's
Elke keer als een Jappaner op de foto gaat, maakt zijn of haar hand soort van automatisch een V-teken. Waarom ze dat doen is me niet helemaal duidelijk. Ik heb het geprobeerd op internet op te zoeken, maar daar staan zo veel verschillende verklaringen - van het heeft te maken met twee atoombommen en het is eigenlijk een belediging tot Jappaners houden heel erg van vrede -. De mensen aan wie ik het hier heb gevraagd wisten eigenlijk ook niet waarom ze het doen, maar het schijnt zo te horen hier.

Meebetaalfeestjes
Als je hier een feestje geeft voor bijvoorbeeld je verjaardag, wordt van elke aanwezige verwacht dat er meebetaald wordt. Dit wordt gedaan door uit te rekenen wat alles heeft gekost en achteraf langs te komen met een lijst waarop staat hoeveel iedereen moet betalen. Volgens mij wordt een cadeautje niet verwacht. Ik heb het nog niet helemaal door, maar volgens mij is het op deze manier hier vrij gebruikelijk.

Vandaag ga ik proberen het locale zwembad hier te bezoeken. Ik heb in ieder geval al uitgevonden waar het is en dat ik mijn badmuts mee moet nemen. Ik neem toch aan dat verder alles redelijk gelijk is aan Nederland. Al heb ik het idee dat elk zwembad hier niet dieper is dan 1.2 meter omdat Jappaners eigenlijk niet kunnen zwemmen en dat dat de maximale diepte is waarop ze nog kunnen staan :)

Groetjes,

Hidde

PS: ik weet dat het er 11 zijn.. hieronder nog twee foto's van Japanse automaten

Reacties

Reacties

gerda zwolman

Ik vind dit een heel leuk verhaal; vooral van de toiletten met de slippers die je aan moet doen en de rest klinkt superhygiënisch. Ik denk dat het er heel veel regent vanwege al die paraplu's.
Je tijd schiet al aardig op. Misschien vind je het wel jammer om terug te moeten komen nu je aan alles begint te wennen.
Zijn de mensen wel aardig tegen je en tegen elkaar?
Ik denk altijd dat het een koud volkje is.
Hier alles goed. Veel groetjes oma G.

Hidde

Regent het veel vanwege de paraplu's of hebben ze veel paraplu's vanwege de regen :)

Ik denk dat het altijd jammer is om weg te gaan na een aantal maanden op dezelfde plek, maar ik heb ook wel zin in het reizen hier na en vakantie, dus als het af is is het ook wel prima

De mensen zijn wel heel aardig hoor :)

Joris Berkhout

Hey Hidde!

Leuk om je verhaal te lezen! Heb zelf ook in Tokio gezeten dus je belevenissen komen me bekend voor, ik heb er in ieder geval een fantastische tijd gehad.

Veel plezier nog, en wellicht spreek ik je in Nederland weer eens!

gr
Joris

Carien

Hoi!
Weer een leuk verhaal. En wat betreft slapen op de werkplek, bij optical sciences werkt een Taiwanees die ook wel eens onder zijn opstelling slaapt, alleen zijn ze dat hier natuurlijk niet helemaal gewend en is de schoonmaakster een keer enorm geschrokken :)
Nog veel plezier!
groetjes Carien

Robert Landheer

Leuk verhaal zeg! Van dat niet-slapen op je studie of werkplek heb ik me natuurlijk nooit wat aangetrokken :-P

Eva

Wat een geniaal verhaal Hidde! Mooie observaties ook :)

Zoë

Leuk verhaal! Alleen: er zitten wat spelfouten in, zoals jij schrijft Jappaners i.p.v. Japanners. En ergens bij die recycling schreef je vlessen i.p.v. flessen...
Gr. Zoë

Hidde

Hoi Zoë,

Bedankt voor je bericht en leuk dat je van het verhaal leuk vindt.

Je hebt gelijk dat er een aantal spelfouten inzitten. Ik schaam me diep en zal er in het vervolg beter op letten..

hoi kerel

het zijn rare berichten die jij maakt

hertenmosterd

ik heb een werkstuk over Japan en ik had eerst nog niet echt goeie info maar ik heb nu meer een idee in welke richting ik moet gaan zoeken, en ik vind de info erg interessant

Emaje

Bericht

japan fansssss

hapan is een super leuk land!!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!