Van de regen naar de zon

Hoi allemaal,

Ik ben nog maar een paar dagen op reis, maar ik heb alweer genoeg gezien om wat aan jullie te kunnen vertellen. Bovendien heb ik vandaag tijd dus hierbij weer een nieuw verslag.

Vanuit Tokyo ben ik dinsdagochtend weggegaan in de stromende regen. Eerst nog even snel wat ingewikkelde handelingen uitvoeren bij het postkantoor, waar ik een deel van mijn spullen naar Nederland heb gestuurd en een deel naar mijn laatste bestemming in Japan. Daarna heb ik een paar uur in de trein gezeten naar Matsumoto. Gelukkig had ik even de tijd want die ticketautomaten zijn best nog een hele klus om te ontcijferen. Onderweg in de trein vooral veel regen gezien, maar de treinen hier zijn goed. Bij de aankomst op Tokyo gingen ze zelfs alle stoelen omdraaien zodat iedereen met de rijrichting meezit!

In Matsumoto heb ik mijn tas gedumpt in een of ander kluisje en ben ik op weg gegaan naar het beroemde kasteel van Matsumoto. Ik heb heel keurig de Japanse toerist nagedaan want ik ben er wel vijf minuten geweest, ik heb een paar foto's genomen en ben toen weer weggegaan. Dit kwam door de nog steeds stromende regen en de volgende trein die ik moest halen. Daarna ben ik doorgegaan naar Kamikochi. Dat ligt op 1500m in de bergen en ook hier goot het van de regen. In eerste instantie was mijn 'camping' nogal lastig te vinden, maar gelukkig waren twee behulpzame Japanners uit Osaka heel aardig en zijn ze helemaal met mij meegelopen. Ook fijn was dat ik een 'bungalow' had en geen tent, want het was echt heel nat buiten. Was ik even blij dat ik mijn paraplu uit Tokyo had meegenomen. Na wat uitdagende communicatie bij het inchecken ben ik vrij vroeg gaan slapen, want buiten was toch alles nat. Het heeft aan de geluiden op mijn dak te horen de hele nacht keihard geregend, maar de volgende ochtend was het droog!

Van Kamikochi heb ik dus wel redelijk wat kunnen zien. Het is midden in de natuur, maar het waren vooral de oudere Japanners die hier op bezoek kwamen. Ik gok dat vooral zij de tijd en het geld hebben. Het was ook wel grappig om te zien dat ze ook hier met grote tourbussen met gidsen en vlaggetjes en petjes rondreizen, blijkbaar doen ze dat niet alleen in Europa zo. Kamikochi was in ieder geval erg mooi met hoge bergen er om heen en mooie rivieren (zie foto's).

De volgende dag was het tijd om een tweedaagse tocht te maken waarbij ik de eerste dag 8 uur zou lopen naar 3000m om de tweede dag de inverse route te nemen, met een overnachting in een berghut tussendoor. Toevallig had ik de avond ervoor twee Nederlanders- Ewout en Annelot - ontmoet die met een 3.5-maandse reis door Azie bezig waren en zij vonden het wel een mooi plan en ik vond het wel een mooi plan om niet alleen te lopen, dus zijn we met z'n drieen gegaan. Dat was trouwens ook weer de eerste keer in bijna drie maanden dat ik face-to-face met iemand Nederlands kon praten! Ewout en Anneloes hebben als je het optelt samen zo'n beetje de halve wereld gezien en ik heb weer een heleboel nieuwe ideeen voor mooie bestemmingen erbij!

De tweedaagse tocht was in ieder geval erg mooi. De eerste dag was heel zwaar omdat het heel lang omhoog lopen was en de tweede dag was heel zwaar omdat het heel lang naar beneden lopen was. Wel waren het prachtige bergen en was het een uitdagende route waar we soms dwars door de sneeuw moesten en stijle stukken met ladders en kettingen door moesten. De hut was erg mooi maar die Japanners blijven rare mensen. Om 20.00 uur gingen ze allemaal al naar bed en om 04.00 stonden ze allemaal al op. Waarom je dat zou doen weet ik niet. De slaapplek was wel OK, maar snurkende Japanners zijn niet fijn dus we hebben alle drie niet zo heel goed geslapen. Het plan was om de tweede dag te beginnen met een klim van een half uur naar de hoogste top in het gebied, maar er was inmiddels weer regen en mist, dus dat hebben we maar overgeslagen.

Terug in Kamikochi was het tijd voor een fantastich bad in de plaatselijk Onsen. Heerlijk om weer helemaal schoon te zijn en wat nieuwe kleding aan te kunnen doen. Ewout's idee van een koud flesje water drinken in een heet bad was fantastich. Daarna snel naar de bus naar Takayama gegaan. Daar ben ik nu (een dag later) nog steeds en vandaag is een beetje een rust(ige) dag. Ewout en Annelot zijn gisteren nog doorgegaan naar Kyoto en ik ben in Takayama gebleven.

Het hostel hier is een buddhistische tempel. Het is allemaal een beetje apart maar op zich wel gaaf. Verder is het niet zo druk en heb ik een kamer voor mezelf dus dat is fijn. Vanochtend een paar uur door Takayama gelopen om de plaatselijk tempels en gebouwen te bekijken. Erg mooi maar wel weer erg warm hier. Nu maar even rustig binnen een verslag typen en hopen dat de spierpijn morgen wat minder is :)

Morgen ga ik hier alweer weg richting Kyoto!

Groetjes,

Hidde

Reacties

Reacties

Hylke

Hallo,

Mijn vriend en ik willen graag deze zomer naar Japan reizen.
Wij zouden tijdens de reis ook Kamikochi willen bezoeken. Maar ik kan niet goed vinden hoe we daar geraken.
Kan je een trein nemen van Matsumoto naar Kamikochi?
Ook zouden we graag de berg Hotaka bewandelen en blijven slapen in de berghut.
Maar ik kan nergens een website vinden zodat we de berghut kunnen boeken.

Misschien dat jij ons kan helpen?

Alvast bedankt.
Mvg,
Hylke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!